aartax

Flughuvor!

Av Emma Franzen - 2012-08-04 10:22

Nu tänkte jag ta upp en viktig sak här på bloggen..

 

Nämligen de fakta att jag blev uppringd av stallägaren igårkväll efter jobbet som sa att "Du borde nog komma hit och kolla till din häst. Han har ett stort sår över nosryggen där flughuvan sitter!"


Denna hästen har strl COB i allt han har, men just för skavrisken så köpte jag en strl full som satt rätt på honom.

Jag kollade till honom i tisdags och inget skav syntes. Har jobbat dag ut och dag in (känns de som) och eftersom jag ine har körkort har jag inte kunnat kolla till dom som jag har velat.

Men det har gått folk varje dag och kollat till dom och alla säger att de måste hänt över natten/dagen igår.


När jag satt i bilen påväg hem så ringde en tjej som stod nere i hagen och sa: "Är du rädd för blod och slamsor?"

Eftersom att mitt yrke är undersköterska så sa jag såklart nej.

Innan jag knappt hade hunnit säga de så sa dom att jag borde tillkalla distriktsvetrinären vilket jag också gjorde påvägen till stallet.


När jag kom fram så sprang jag fram till honom med vetrinären i telefon och de första jag reagerade på va att de såg ut som om en röd tejpbit satt på kanten av flughuvan.

Såklart va de ingen tejpbit utan ett 10-15 cm långt, djupt sår mitt över nosryggen.


När jag kom upp till stallet så va de första jag gjorde att klippa flughuvan eftersom jag inte fick röra vid hans ögon och då va rädd att dra upp såret yttligare.


 

Såhär såg såret ut när jag hade fått av flughuvan.


När distriktsvetrinären kom så tvättade hon, gav honom lugnande och la om de ordentligt.

Jag kommer även att få hem en saftig räkning inom dom närmsta dagarna..


Som mitt och Maricos läge ser ut nu så är de att kolla till honom flera gånger om dagen, boxvila, penicillin etc etc.


 

När vetrinären va färdig med allt som att klippa bort död hud, klippa rent runt om samt att ha tvättat av det.


Jag såg som sagt INGET skav när jag va där senast, ingen annan heller.


Det va denna flughuvan som gjorde detta (med styvt nät) där han lyckats få väck får-ullen samt att ha fått ner några trådar av denna styva tråd långt ner på nosryggen som gjorde att de blev en tryckskada över nosryggen och att tillförslen av blod hade avstannat litegrann.


 


Men som sagt, tänkte bara med detta inlägget säga att ni ska hålla stenkoll på era hästar ni i sommar och verkligen kolla till dom.. Även lyfta på flughuvan och kolla samt lägga dit extra får-ull om ni ser skav!

Annars kanske de slutar som för älskade Marico! <3

 

edit: Det som vi tror har hänt är att han stått i skogsdungen i hagen och kliat sig. Sedan att (eftersom de blixtrade s"tan iförgårnatt) han blev rädd för åskan och då drog sönder flughuvan och att dessa trådar samt fårullen kasat så pass långt ner att detta trycksår har uppkommit!

Ingen vet ju såklart vad som hänt i detalj, men en sak som är stensäker är att jag ALDRIG tänker köpa flughuvor med styvt nät igen!

 
 
Ingen bild

Madde

5 augusti 2012 11:59

Usch så hemskt, det måste ha gjort otroligt ont på stackars hästen :(

Emma Franzen

5 augusti 2012 13:39

Ja jag får knappt röra honom.. :(

 
Emma

Emma

5 augusti 2012 12:36

usch vad hemskt. man får hålla extra koll, dock har min häst bara flughuva när det är som värst med flugor, broms osv

http://horsesandphoto.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 13:42

Mina hästar blir jättesvullna på sommaren runt ögonen så de är därför jag har haft den!

 
Ingen bild

matilda

5 augusti 2012 12:36

Vilken tur att jag inte har styvt nät på min flughuva!

Emma Franzen

5 augusti 2012 13:42

Ja de ska du vara glad för! :o

 
celise

celise

5 augusti 2012 12:48

men guu, usch.... :( ;o

gillar rasen på hästen på headern ;D

http://syskonryttare.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 13:42

Ja.. :(
Ja, de är min andra häst! :) så söt!

 
Emma

Emma

5 augusti 2012 13:02

Oj, inte riktigt det man förväntar sig när man sätter på flughuva! Hoppas lilla hästen piggar på sig så fort som möjligt.

http://emmaomadde.blogspot.com

Emma Franzen

5 augusti 2012 13:41

Ja, då är vi två!

 
Rebecca Eisengarten

Rebecca Eisengarten

5 augusti 2012 13:38

Ett tips, hööks har en jättebra flughuva. Har själv haft den. Och den var så pass lätt så min ponny plockade av den flertalet gånger, och den är jätte lätt och mjuk! Här finns den: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=430016&deptid=93&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

http://jumpingqueens.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 13:40

Jag får testa de nästa år! Detta året är de ingen mer flughuva som ska inhandlas!

 
Juliah

Juliah

5 augusti 2012 14:20

Inte viste jag att dom kunde få sånna sår från en flughuva. Tur att mina hästar har mjukt nät. :)

http://Whisperinghorses.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 21:52

ja, de ska du nog vara glad för!
hoppas till gudatna att dina fina hästar inte får likadant!

 
Clara och Ars&oacute;l

Clara och Arsól

5 augusti 2012 14:57

Usch! verkligen en ögonöppnare! Jag tänkte sätta en sån flughuva på vår pensionär i hagen som mest leker hela dagarna och inte är inne så mycket, men då tror jag att jag faktiskt håller mig till en flyveil! Superbra att du informerar om sånt, vi har en flughiva i liknande modell, fast mer sliten... Läskigt när sånt händer. Hoppas han blir bra snart lilla hästen ♥

http://tvistirni.webblogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 21:59

ja, jag tyckte att de va viktigt att informera om det så att ingen annan hamnar i samma situation!
min va ju hel och fin dagen innan och att den gick sönder under natten, så det kan gå fort!
flyviel hade jag med haft om inte flugorna varit så attans ihärdiga! :)
gav honom en kram från dig och den uppskattade!
tack för att du bryr dig!

 
Anna

Anna

5 augusti 2012 15:02

Åh fy! :( nästa år inhandlas en mjuk flughuva helt klart :/

http://annalundineriksson.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 22:08

samma för min del kan jag meddela!
dom har en skitbra luva på bucas:
http://www.yourhorse.co.uk/Gear-reviews/Search-Results/For-Your-Horse/Search-Results/Grooming-and-care/Fly-masks/Bucas-Buzz-Off-fly-mask/

vet dock inte var man hittar dom i sverige, men ett stort plus i kanten för dom!

 
Mercedes

Mercedes

5 augusti 2012 15:22

Usch! hoppas han mår bättre snart :)

http://photobelle.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 22:14

ja verkligen!
ja, de hoppas jag också!

 
Jessica-Stalltjej.se-Av & för hästälskare

Jessica-Stalltjej.se-Av & för hästälskare

5 augusti 2012 15:32

Inte trevligt alls.. det är så otroligt lätt hänt att sånt här händer. Jag har aldrig gillat flughuvor sådär värst mycket, utan jag är lite "old fashioned" och föredrar flyweil och flugspray i stället, många vill ju inte ha grimma i hagen men jag tror att det är lite som med allt annat i hästvärlden; både för- och nackdelar. Här fick jag ju i alla fall lite belägg för min "misstro" mot flughuvan, i alla fall den styva varianten. Sen finns så klart många mjukare också, men ja... flyweil är mitt val, om jag ska ha något alls. Hoppas det läker fint och att det går fort, ser rätt djupt ut..

http://stalltjej.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 21:52

ja, jag är också för flyviel i vanliga fall, bara de att denna sommaren har flugorna varit ovanligt flitiga så¨mina hästars ögon har svullnat upp som vid ett bålgetingstick!!
Därför fick jag välja en flughuva som satt där den skulle, då dom mjuka varianterna inte sitter på mer än 2 timmar ungefär..
det "ironiska" med denna upplevelsen va att jag behövde en luva som satt.. vilket den levde upp till.. lite för bra tillochmed!
det va sannerligen djupt också, då de som många relaterat till var är nosryggen (skelettet).. så jo, djupt är det!

Han tackar så mycket för alla lyckönskningar och hoppas att han snart får komma ut och ridas normalt igen!

 
kajsa

kajsa

5 augusti 2012 16:00

en häst jag vet fick också skavsår av sin luva! dock blev såret inte lika stort som på din häst, men det är ändå otäckt :/ men nu vet man att man inte ska köpa flugluvor med styvt nät!

http://kajsashastliv.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 22:05

ja, jag gör de ju aldrig igen, de är en sak som är säker! däremot finns de en skitbra luva på Bucas, som sitter som en gud och har UV filter med! bara de att den hänger vel i något träd i hagen (som dom andra 74 luvorna..) hahaah, :)

 
camilla

camilla

5 augusti 2012 16:22

Usch det såg riktigt otrevligt ut >_<
Min går med luddgrimma och flugpannband. Har testat den mjuka luvan från hööks som det tipsas om, och den är bra men viktigt att se till att få en som sitter bra -de är rätt tighta

http://millas.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 22:04

ja, problemet med dom flughuvorna är att dom sitter i ett träd 2 timmar efter jag satt på dom, så dom funkar inte riktigt för mina hästar.. :(

jag är på ständig jakt efter "den perfekta flughuvan" men efter denna upplevelse har mina krav höjts i taket!

 
Nicole

Nicole

5 augusti 2012 16:41

USCH! Du får ge honom en kram från mig!
Jag har styvt nät på flughuvan min häst har nu, och nu har jag en storlek större än vad hon vanligtvis brukar ha.
Hade en likadan för ett tag sedan, men ullet var nästan helt utslitet, men iaf så åkte jag till Malmö i 2 dagar och JAG kunde inte koll a till henne då, men mina föräldrar kollade ju till henne. (jag bor på en gård så vi har hästarna hemma, obs att vi inte bara har en häst, menar så att ni vet att hon har sällskap) Men sen när jag kom hem så hade hon faktiskt ett skav. Rätt illa, dock INTE liknande detta.Bara att pälsen hade skavts av. Men jag behandlade det med salva och bommull varje dag. Och så fick hon en ny, likadan fast mycket mera ludd. Och nu går det bra, tror bara att jag hade spänt den förhårt då. Men efter detta som har hänt med din häst så ska jag inte använda en med styvt nät numera. Så tack för varningen! Och återligen stackars din häst hoppas till 1000 att den blir bra snart igen! vet själv hur ledsen jag va när min ponny hade det lilla skavet.

http://nicolemosserud.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 21:49

ja, fyamej!
min flughuva kom från Globus. Den hade faktiskt inte fått sitt ludd avskavt, så jag reagerade ju inte på de!
jag har haft folk som kollat till mina hästar varje dag så vi hade ju koll om de så va att han fick ett litet sår så fick jag ett sms om det, så jag visste alltid vad som väntade när jag kom till stallet!
Marico tackade så gott för alla krya på sig önskningar och tackade extra för dom värmande kramarna och hoppas att han snart är fit for fight igen!

 
ebba

ebba

5 augusti 2012 17:21

Nae usch.. Hoppas han blir bättre snart! All lycka till er!

Läs gärna min blogg, och följ mina dagar genom stall, och andra saker imitt liv :)

nattstad.se/mymemories

http://nattstad.se/mymemories

Emma Franzen

5 augusti 2012 22:03

ja, de hoppas vi alla!

det ska jag absolut göra!
jag ska bara äta lite först, sedan kollar jag in en snabbis och lämnar kommentar! :D
Kram på dig!

 
Jasmine såklart

Jasmine såklart

5 augusti 2012 17:41

Jag vet också en som blev utsatt för detta (dock inte alls lika illa) så jag har alltid använt flughuvor med stretch på kanterna. Mycket bättre tycker jag!

http://jasminesplace.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 21:46

jag har också testat detta! problemet är bara det att detta va den enda flughuvan som satt i mer än två timmar (ironiskt nog eftersom den satt bättre än bra..).
mina hästar är mästare på att klia av sig dom annars, och dom måste ha dom pga att dom blir så svullna att dom knappt ser något annars..
hade dom inte haft dom besvären så hade dom fått tappa flughuvorna 2 ggr, sedan hade jag struntat i det eftersom dom tydligen inte vill ha dom. men som sagt, man gör ju allt för att hästarna ska må bra, men tyvärr så händer olyckor! :(

 
JuliaW

JuliaW

5 augusti 2012 17:46

Nej fy vad hemskt!!

http://juliawester.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 21:57

visst är de så.. :(

 
Ingen bild

julia

5 augusti 2012 19:08

fast såret såg gammalt ut så var nog inte bara över natten eftersom det redan kommit var ect, det tar längre tid. och jag ser det som AO att kolla till sin häst varje dag fast dom går på bete. men tyvärr så sätter många huvorna för hårt och det kan ge skav väldigt lätt sen när dom kliar sig gör inte saken bättre. inget elak menat men detta är vad jag ser utifrån bilderna

Emma Franzen

5 augusti 2012 21:44

bilder är som du säkert hört innan en ögonblicksbild. att få en bra bild i ett mörkt stall ca halv 1 på natten är inte lätt, vilket resulterar i att de säkert ser ut så.
eftersom att de nu är rötmånad så är de klart att de ser lite värre ut.
flughuvan hade inte suttit hårt åtspänd heller, utan de va bara de att kardborren har jag reagerat på innan att den sitter som berget. så därför sprack den inte upp när olyckan hände.
som jag även skrev till den andra tjejen som skrev att daglig tillsyn är A & O, jo de vet jag såklart. men har jag inte kollat till min häst själv en dag så ber jag någon i stallet göra det eller min medryttare. så han har inte gått en dag utan daglig tillsyn.
detta sågs ju på en av deras "tillsynsrundor" vilket innebär att de har funnits människor som kollat till dom. :)
det fanns heller inget var, utan de ljusa som syns är nosryggen (alltså skelettet).

 
http://mariasnaglar.devote.se/

http://mariasnaglar.devote.se/

5 augusti 2012 20:00

Fin blogg!! :)



Anmäl dig till veckansblogg här :

http://mariasnaglar.devote.se/

http://mariasnaglar.devote.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 22:03

de ska jag absolut göra! :)
tack så mycket! :D

 
Ingen bild

Annajooohansson@hotmail.com

5 augusti 2012 20:53

Sådana som dig ska inte ha häst. Blir så jävla ledsen när jag ser detta. daglig tillsyn är a och o för att ha häst. Som du skriver i inlägget så jobbar du tydligen jätte mycket och att du inte haft tid att kolla till din häst på flera dagar. Jobbar du så jävla mycket så att du inte hinner åka till stallet och kolla till din häst en snabbis så kanske man inte borde ha häst. Förlåt men jävla idiot. Gör hästen en tjänst och sälj stackarn

Emma Franzen

5 augusti 2012 21:39

det är bara de att vad jag inte skrivit så har min medryttare samt andra i stallet gett alla hästar daglig tillsyn.
så att jag inte hinner med mina hästar.. nae.. de köper jag såklart inte.
mina hästar har de bra hos mig, tackar som frågar! :)

 
Ingen bild

Kicki

5 augusti 2012 21:51

Håller fullständigt med Anna Johansson. Hästar Ska ha daglig tillsyn även om de går på bete och lovar nedryttare och andra i stallet medskyldiga till din vanvård av häst. Ni skulle inte ha häst någon som låter sådant här ske. Fy fan

Emma Franzen

5 augusti 2012 21:56

om det händer på natten så är de inte mycket att be för tyvärr.. jag tror inte du går ut klockan 3 på natten när de åskar och kollar under flughuvan på din häst.
tyvärr så har detta hänt, och jag lovar dig att mina hästar har de bra hos mig. och de du beskyller mig för nu känns som om:
"din häst har brutit benet för 5 sekunder sedan, fyfan vilken misshandel!"
de känns inte riktigt okej, då alla i stallet är skärrade över olyckan och som de står i texten så sa tillochmed vetrinär att de måste ha hänt över natten.
men läs gärna igen och skriv tillbaka när du läst och förstått min situation!
mvh

 
EMma

EMma

5 augusti 2012 21:55

Usch vad hemskt! Hoppas inget händer igen och att han mår bra!

http://Hwww.emmmma99.deVote.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 21:56

nej, då är vi två!
han mår super, bara de att han får stå inne vilket han tycker är pisstråkigt! ;)

 
Ingen bild

kicki

5 augusti 2012 22:06

Du ska inte säga att de har det bra om du inte har daglig tillsyn.Varför har du häst om du inte kollar till den mellan tisdag och lördag? Jag har haft häst i många många år och är nog bra mycket äldre än du men skulle aldrig ha det om jag inte kunde ge dem daglig vård och omsorg och då har jag eget stall och ingen medryttare, sen har jag haft dessa huvor under många år och aldrig haft problem ´men som sagt ser till mina hästar varje dag även på sommaren trots heltidsjobb. Skulle jag inte ha det ansvaret skulle jag om jag var du skaffa annan hobby som jag kan vara utan när jag inte har lust.

 
Ingen bild

Elin

5 augusti 2012 22:21

Men herregud, den stackars tjejen skrev ju att FOLK I STALLET HAR KOLLAT TILL HENNES HÄST! Vad är då erat jävla problem? Hästen har ju inte stått utan tillsyn tisdag-onsdag, bara det att ägaren själv inte kollat till hästen, utan övriga personer i stallet har gjort det istället. Skäms på er idioter som är så snabba på att döma!

Ser inte hur du skulle ha kunnat förebygga detta, olyckor är snabbt framme och händer lätt. I vårt stall om någon behöver åka bort eller liknande så kollar vi också till varandras hästar, bara för att man är hästägare ska man ju inte behöva slita ihjäl sig.. Ibland blir det mycket annat som händer, och då är det ju underbart när övriga i stallet kan ställa upp och kolla till hästen under några dagar.

Emma Franzen

5 augusti 2012 22:40

tack någon som förstår!!!!

nejmen som sagt, jag har ju inte 4 jobb för att kunna köpa mig nya tröjor och jeans, utan jag har de ju för att mina hästar ska kunna ha de så bra som möjligt!

Tack för kommentaren som nyss sken upp min dag!

 
Charlotte

Charlotte

5 augusti 2012 22:39

Halloj! Har haft häst i 12 år nu och ALLTID använd flughuva! Men i år så skaffade vi en flughuva med resår i nederkant (runt nosryggen) och tyckte det var jättesmart!
Dock fick hästkraken som en bula under där flughuvan slutat (blodstopp antar jag men vet inte anledning då jag inte är utbildad. Så det blev inget annat än att köpa ny!
Han har även fått lite småsår på nosryggen vilket tros vara så som du beskriver, kliande mot träd! dock tänker jag ge flughuvan en andra chans!

Tack för att du delat med dig! Nu blir det till att slänga ett extra öga över hag-kompisar när man hämtar hästen i hagen!

OCH herregud! Hästen bryr sig inte om vem som kollar till dem BARA att detta sker! :)

http://teamrullis.blogspot.com

Emma Franzen

5 augusti 2012 22:41

precis, jag känner exakt samma sak. som jag skriver nu och skrivit innan, jag har ju inte 4 jobb för att kunna köpa nya jeans tillexempel.. hehe.. ;)

men tack för att du bryr dig! :)

 
Noomie Sundell

Noomie Sundell

5 augusti 2012 22:59

Nästan samma sak hände för mig, fast med en betesreducerare. Han fick på sig den en eftermiddag och nästa dag när jag tog in honom för att rida och då tog av betesreduceraren hade hab två stora, djupa 'brännsår' på hakan... Nu får han gå utan. Vill inte riskera att få massa infekterade sår den här tiden på året!
Hoppas det löser sig för er!

http://lexx.blogg.se

Emma Franzen

5 augusti 2012 23:16

då är vi två som hoppas!
ja, nu när de är rötmånad så kommer infektionerna som ett brev på posten tyvärr..
hoppas de gick bra för er, och att ni slapp allt jobbigt som bandage och penicillin! mvh!

 
Christa

Christa

6 augusti 2012 08:01

Hej!
Fy så hemskt att hitta sin häst med den skadan :(
Förra sommaren hade vi en sån där "heltäckande" flughuva med resår nertill och kardborreknäppning upptill. Det var finmaskigt nät, svart. Fungerade jättebra och inga flugor kom åt varken ögon eller öron. Var bara det att en dag började det ösregna och när flughuvan blev blöt, då gick den inte att se igenom. Vi kunde inte komma nära hästen eftersom han inte såg, bara hörde och då "flydde". Det hela slutade med att han rusade igenom elstängslet (vilket han har stooor respekt för) och hamnade nere i en ravin. Han kravlade sig upp och hade "bara" en svullnad på ena sidan och märken efter eltråden på benen (inga sår).

Bra att tänka på för er som använder flughuvor: när det regnar täcker en vattendroppe varje litet hål i nätet på flughuvan. Speciellt på detta fina nät som vi hade. Jag ryser fortfarande när jag tänker på vår olycka, som ändå gick så bra! Det är ju omöjligt att ta på och av flughuvan efter vädret, speciellt denna sommar :-/

Lycka till med din häst och hoppas att såret läker snabbt, trots rötmånaden nu.

Till er som snackar om tillsyn: olyckan kan ju hänt stunden efter någon kollade till hennes häst. Kollar ni era hästar flera gånger per dygn när de går på sommarbete? Många kollar en, kanske två gånger och då är det ju ändå 12-24 timmar mellan kollarna och mycket hinner hända.

Kram

http://sangrud.se

 
Sabina

Sabina

6 augusti 2012 16:32

Usch vad hemskt. Hoppas att såret läker bra på hästen din och att allt löser sig för er!
Jag kollar alltid till min polle varje dag för t.ex skav osv. Men usch och tur att nån ringde och berättade vad som hade hänt.

http://www.smebacksflikka.blogg.se

 
Frida

Frida

6 augusti 2012 18:57

Fy vad tråkigt! Jag hoppas verkligen att din häst kommer känna sig bättre snart och att såret läker. Det ser inte särskilt roligt ut :/ Föresten så blir jag riktigt sur på alla här ovan som håller på att klaga på dig! Detta är ju varken ditt eller hästens fel och du skrev ju faktiskt att folk i stallet har kollat till hästen varje dag! :)

kram

http://fridaannas.blogg.se

 
Linda

Linda

6 augusti 2012 19:18

stackare :(

http://mylifeandbrian.blogg.se

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Skapa flashcards